צפו בעו”ד שרון נהרי מסביר על פשיעה כלכלית

שוחד הוא תשלום הניתן בחשאי לנושא תפקיד על מנת שיפעל באופן הנוגד את מטרות תפקידו. מתן שוחד, קבלת שוחד ותיווך לקבלת שוחד הם מעשי שחיתות המטופלים כעבירות פליליות לפי חוק העונשין במדינת ישראל.

שוחד, הוא סוג של טובת הנאה הניתנת לרוב לבעל תפקיד ציבורי ופוליטי, כדי שיגייס את מעמדו לטובת מציע השוחד ובתנאי שתינתן לו הטבה אישית כזאת או אחרת. עבירת השוחד לא מתרחשת רק בצד הפוליטי ציבורי וניתן לראות אותה גם בעולם העסקי בחברות ציבוריות הנסחרות בבורסה, תאגידים מסחריים וקואופרטיבים גדולים.

בשורה התחתונה מדובר בכסף למציע השוחד והן למקבל השוחד לרוב בצורה של שטרות או רכוש. התנהגות זו נחשבת כעבירה גם במצבים בהם לקיחת שוחד או מתן השוחד לא הושלמו. כלומר, גם ניסיון למתן שוחד נחשב כעבירה פלילית.

הסיכונים והענישה

כדי שתתקיים עבירת השוחד צריך שיתקיימו לפחות שלושה מן היסודות:

  1. קבלת או מתן שוחד לעובד ציבור
  2. לקיחת השוחד – כל דבר שיש בו משום טובת ההנאה
  3. בעד פעולה – יש קשר סיבתי בין שוחד לבין התפקיד, כלומר, על השוחד להיות קשור לתפקיד של עובד הציבור, מונעת או מושפעת מהתפקיד. השוחד קשור בתפקידו של מקבלו – הקשורה בתפקידו – גם פעולות אחרות שנעשו בקשר עם התפקיד כל עוד יש זיקה לעובדה שמקבל השוחד מכהן בתפקיד כלשהו.

קבלת שוחד, ובמיוחד ע”י דמות ציבורית כלשהי, היא עבירה חמורה ביותר, שעונשים כבדים לצידה.

עובד הציבור הלוקח שוחד תמורת פעולה הקשורה בתפקידו, חשוף לעונש מאסר של עד 10 שנים או קנס שהוא אחד מאלה, עם דגש על הגבוה מביניהם:

1) פי חמישה מהקנס שנקבע על פי חוק ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד – פי עשרה מהקנס.

2) פי ארבעה משווי טובת ההנאה שהשיג או שהתכוון להשיג על ידי העבירה.

העונשים על ניסיון מתן שוחד: במקרים כאשר אין היענות להצעת השוחד הדבר ייחשב כניסיון למתן שוחד ודינו של מציע שוחד יבוצע על אותו משקל של נותן שוחד –  7 שנות מאסר.

איסור על ניסיון תיווך לקבלת שוחד: לפי החוק גם אדם שמנסה לקבל כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת על מנת לתת שוחד – דינו כאילו היה לוקח שוחד, דהיינו 10 שנות מאסר.

מדוע כדאי להיעזר בשירותי משרד עו”ד במקרה של עבירת שוחד?

עבירת השוחד הינה עבירה עם הרבה גבולות מטושטשים. גם אם יש ראיות לכאורה, אין זה אומר שמתקיימת עבירת שוחד בהיבט הפלילי. החקירה עליה והיכולת להוכיח אותה, הן בדרך כלל מורכבות וקשות ביותר. על כן, במקרה כזה ראוי ומומלץ שהחשוד בעבירת שוחד, יטופל בצורה מדוקדקת על-ידי עורך דין פלילי מנוסה בתחום עבירות צווארון לבן. במידה וזומנתם לחקירה פלילית או נאשמתם בעבירת קבלת דבר במרמה, פנו ללא דיחוי להתייעצות עם עורך דין פלילי מומחה לעבירות שוחד.

ליצירת קשר עם משרדנו חייגו 03-6969080 או השאירו פרטים: